Friskolorna tar inte sitt sociala ansvar?

Att elevantalet minskar i Sverige borde få skolorna att ta reda på vilka önskemål eleverna har för att försöka öka sitt elevantal. Nu när elever själv får välja skola kommer intresset att ligga mer och mer på hur eleverna faktiskt trivs i just den skolan som de är intresserade av att söka till.

Friskolorna borde bli mer och mer intresserade att profilera sig även som en skola med psykosocialkompetens.

Vad tycker eleverna om elevhälsan i förslaget till ny skollag (DS 2009:25)?

(Elevhälsan innefattar: Skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator dessa ska stå för de medicinska, psykologiska och psykosociala insatserna.)

svea - Sveriges elevråd tycker att: " Elevhälsan ska inte bara vara tillgänglig utan finnas tillhands PÅ PLATS."
För att understryka detta skriver de även: " Syftet att skolhälsovården ska vara förebyggande är helt rätt men kommer inte uppfyllas om inte dessa tjänster finns tillgängliga på skolan." 

SECO - Sveriges elevråds centralorganisation säger:  " Med andra ord skulle det räcka för en skolas huvudman, som av någon anledning inte vill investera i elevhälsa på skolan, att hänvisa eleverna till en närliggande vårdcentral eller annan anläggning där vårdpersonal finns."

De ser en fara i att man ber eleven söka hjälp på annat håll utan att inse att t ex den psykosociala insatsen ska göras på skolan och i många fall inom organisationen inte riktad mot någon enskild individ.

Vad tycker en av de större friskolorna i landet i sitt remissvar till den nya skollag: " Däremot bör inte fler yrkeskategorier preciseras utöver skolläkare och skolsköterska. ... måste det vara upp till professionen att göra bedömningen av vilken utformning stödet ska ges och av vem."

Vilket borde innebära att det endast är de medicinska insatserna som ska finnas på skolan och precis som elevrådsorganisationerna påpekade; de psykologiska och psykosociala stödet får sökas på annat håll.
 
Är detta en vanlig syn från friskolorna eller gäller det bara just denna koncern?

se artikel HD
se inslag SVT Rapport

Självklart har det funnits en dialog innan väktare sattes in eller?!

Att sätta in väktare mot elever måste ses som det yttersta misslyckandet.

När inget annat fungerar som samtal, stöd från elevhälsoteam, extern hjälp och framför allt lyssna, lyssna och åter lyssna. 

Vilket man förhoppningsvis har gjort, känns det som om man borde göra allt ihop en gång till. För väktare på skolan kan aldrig vara en lösning!

Att öka den psykosociala kompetensen i skolan ger större trygghet för både elever och personal.

se artikel i DN
se artikel i SvD

Varför misstänks ungdomar vid bränder?

Efter att läst artikeln angående bränder i Ödåkra får man känslan av att det är ungdomar som har något med bränderna att göra. Om det är sant så kanske det är tid att ta reda på vad det är ungdomarna i Ödåkra försöker säga. För något är det säkert de som anlägger bränder vill ha sagt. I tidigare tidningsartiklar angående bla skolbränder ansåg brandkåren att småbränder i papperskorgar tyder på att det är något som är fel i skolan. Är det så att man måste tända eld på något för att någon ska förstå att man inte har det bra. Kan det vara något liknande i Ödåkra?

Se artikeln i HD

Mobbning - Psykosocial kompetens helt nödvändig!

För att komma tillrätta med mobbning och utfrysning måste man nyttja den specialistkunskap som sedan länge redan finns i samhället.

Specialisterna tillhör en grupp som sällan eller aldrig sticker ut - det tillhör ju facket att hjälpa utan att synas - Socialhögskolan har de pluggat på och Socionomer är deras titel.

Enligt skolinspektionens granskning (http://www.skolinspektionen.se/
Documents/Kvalitetsgranskning/Trakasserier/
sammanfattning-trakasserier-och-krankningar.pdf?epslanguage
) verkar det finnas mycket kvar att göra för att minska kränkningar och öka tryggheten i skolorna.

GP

Studiesociala klimatet måste förbättras!

HD HD

Enligt art i HD så är det få behöriga lärare på de privata skolorna och vad jag förstår så är det än värre om man tittar på hela den studiesociala situationen.

Hur många skolor kan ge ett kvalificerat stöd till sina elever och pedagoger?

Eleverna behöver sin skolkutrator och pedagogerna behöver sin handledning (inom det psykosociala området), men till detta finns inga pengar - tyvärr!

Enligt skolinspektionens granskning (http://www.skolinspektionen.se/
Documents/Kvalitetsgranskning/Trakasserier/
sammanfattning-trakasserier-och-krankningar.pdf?epslanguage
) verkar det finnas mycket kvar att göra för att minska kränkningar och öka tryggheten i skolorna.

/Peter

Pengar till prylar men inte till det studiesociala klimatet?

Skånskan

Intressant läsning om att det i Lund nu finns gott om pengar för datorinköp samtidigt som skolorna har stora svårigheter att få pengar till att förbättra det studisociala klimatet ute på skolorna.

Enligt skolinspektionens granskning (http://www.skolinspektionen.se/
Documents/Kvalitetsgranskning/Trakasserier/
sammanfattning-trakasserier-och-krankningar.pdf?epslanguage
) verkar det finnas mycket kvar att göra för att minska kränkningar och öka tryggheten i skolorna.

/Peter

”Vi vill belöna de skolor som förbättrar resultaten”

DN:s artikel

Pengarna till skolor efter att deras studieresultaten förbättrats.

En bra tanke att använda pengar som morot men kommer inte resurser före resultaten? 

En väl fungerande skola höjer både lärare och elevers engagemang!

Hela det studiesociala klimatet måste vara bra för att pedagoger och elever ska kunna prestera på topp.

Enligt skolinspektionens granskning (http://www.skolinspektionen.se/
Documents/Kvalitetsgranskning/Trakasserier/
sammanfattning-trakasserier-och-krankningar.pdf?epslanguage
) verkar det finnas mycket kvar att göra för att minska kränkningar och öka tryggheten i skolorna.

/Pia

P1 tisd 23/2: Centerpartiet föreslår kunskapsmiljard

Pengarna till skolor efter att deras studieresultaten förbättrats.

En bra tanke att använda pengar som morot men kommer inte resurser innan resultaten? 

En väl fungerande skola höjer både lärare och elevers engagemang!

Hela det studiesociala klimatet måste vara bra för att pedagoger och elever ska kunna prestera på topp.

Enligt skolinspektionens granskning (http://www.skolinspektionen.se/
Documents/Kvalitetsgranskning/Trakasserier/
sammanfattning-trakasserier-och-krankningar.pdf?epslanguage
) verkar det finnas mycket kvar att göra för att minska kränkningar och öka tryggheten i skolorna.

/Pia